Romeria a Montserrat

PROGRAMA DE LA 95a ROMERIA A MONTSERRAT

“SOU FELIÇ, VERGE MARIA,

VÓS QUE HEU ACOLLIT LA PARAULA QUE ÉS LLUM PER AL MÓN”

Afrontem la Romeria d’aquest any 2021 amb la incertesa del moment. L’any passat va ser una Romeria “de mínims”, tot i que es va poder “salvar” perquè un bon nombre de romeus van pujar a Montserrat el cap de setmana, encara que pràcticament no es van celebrar actes. Aquest any la situació és una mica millor, però encara lluny de la normalitat. Per això, i encara amb més motiu, posem als peus de la Mare de Déu el moment present que vivim, amb l’esperança de poder-lo superar ben aviat.

La nostra Romeria del 2021 ve marcada per dues efemèrides que tenen per protagonista el venerable bisbe Josep Torras i Bages. La primera, els 175 anys del seu naixement, que va ser el 12 de setembre de 1846 al Mas Gomà de Les Cabanyes. Recordem que el 1855 es traslladà amb la seva família a Vilafranca, a Cal Gomà (actual Biblioteca Torras i Bages). La segona, els 150 anys d’ordenació de prevere, que tingué lloc el 23 de desembre de 1871 a Girona. Recordem també que la primera missa la va celebrar al cap de pocs dies (31 de desembre) a la capella dels Dolors de Vilafranca. Aquests dos esdeveniments els estem celebrant amb goig tant a Vilafranca com a Les Cabanyes.

Però és que, a més a més, el venerable Torras i Bages, que després va ser insigne bisbe de Vic (1899-1916) té una gran vinculació amb Montserrat. De fet, era un montserratí fervorós: devot de la Mare de Déu, amic dels abats Miquel Muntadas, Josep Deàs i Antoni Marcet i d’altres monjos, estimava sant Benet i el seu ideal monàstic, valorava la vida litúrgica del santuari, admirava la dimensió cultural del monestir… Hi pelegrinà moltes vegades, hi practicà exercicis espirituals… En definitiva, era per a ell un lloc de referència. Tant, que en ser escollit bisbe de Vic volgué rebre l’ordenació episcopal a Montserrat, celebració que tingué lloc el 8 d’octubre de 1899. Evidentment, la relació amb Montserrat continuà després, essent ja bisbe, amb intensitat. El gran llegat montserratí de Torras i Bages és la “Visita Espiritual” a la Mare de Déu, una síntesi de devoció montserratina, amor a la pàtria, i ideal de construir una societat basada en els valors de l’Evangeli que resumeix també el lema inscrit a la façana del santuari i que s’atribueix a ell: “Catalunya serà cristiana o no serà”. Recordem que, a Vilafranca, el monument que el recorda (a la plaça de l’Oli, davant de la Biblioteca que porta el seu nom) és precisament un monòlit de pedra de Montserrat.

En aquesta nostra Romeria, doncs, farem memòria d’aquests esdeveniments i recordarem la figura d’aquest insigne bisbe tan vinculat a Vilafranca i a la comarca del Penedès. Així com també farem esment al lema de les romeries que ens proposa el Santuari i que continua el de l’any passat: “Sou feliç, Verge Maria, vós que heu acollit la Paraula que és llum per al món”. Tant de bo que tots nosaltres acollim de tal manera la Paraula de Déu que esdevinguem llum per al món i feliços nosaltres també, com Maria. Fem pregària d’aquest desig als peus de la Mare de Déu.

Pel que fa als actes de la Romeria, degut a la pandèmia hem revisat el programa i en celebrarem alguns, però no pas altres que esdevindrien poc adients per la gran concentració

de persones sense distàncies. Així, la majoria d’actes seran a l’interior de la basílica i queden suspesos o traslladats els que es feien a l’exterior. Us demanem que mireu amb detall el programa per veure quins actes es fan i quins no, i en quin lloc. Alhora que demanem la màxima participació en els actes organitzats per la Comissió parroquial. Recordem els canvis de fa dos anys: la missa dels romeus se celebra el dissabte al matí, i el rosari el dilluns al matí.

Finalment, recordem que la novetat d’aquest any és que els romeus poden reservar les cel·les no només per al màxim de dies de la Romeria, que són 4, sinó que també es poden reservar només per a 3 dies, amb la consegüent disminució en la despesa. Esperem que aquestes noves condicions siguin del gust i interès de tothom.

Reproduïm tot seguit un fragment de la reflexió que ens ofereixen des de Montserrat:

El lema d’enguany, “Sou feliç Verge Maria, vós que heu acollit la paraula que és llum per al món”, ens vol ajudar a pregar valorant més la Paraula de Déu com a llum en el nostre camí, com a claror de la seva mirada en el nostre interior per discernir sobre les realitats humanes i descobrir les infinites possibilitats de l’esperit. Maria ha estat l’exemple immaculat d’aquesta actitud. Lloant-la, encomanant-nos a la seva intercessió meditant sobre la seva vida a la Llum de la Paraula de Déu, fem més nostra aquesta actitud fonamental de la fe cristiana.

Visquem, doncs, amb intensitat i devoció aquesta Romeria, participem en els actes programats, sentim-nos comunitat aplegada entorn a la Mare de Déu. Bona estada a Montserrat!

Xavier Aymerich, rector

ACTES DE LA ROMERIA

AVÍS IMPORTANT

Recordem els canvis en els horaris que es van fer l’any 2019. El més important, la missa dels romeus que se celebra el dissabte a les 9h del matí, i la pregària del rosari el dilluns. Des de la comissió parroquial de Romeria demanem la implicació de tothom per acollir aquests horaris, fer-ne difusió i participar-hi al màxim. Moltes gràcies.

Divendres 15 d’octubre

A les 10h. des de la plaça Penedès,

– Sortida de l’autocar

A les 19:30h. a l’altar major de la basílica,