COM S’HA D’ENTENDRE EL CULTE ALS SANTS?

Al llarg de l’Any Litúrgic es celebren gairebé dos centenars de sants. Amb més o menys solemnitat, es recorden aquells cristians que han viscut exemplarment el seu seguiment a Crist i que han estat rellevants, per una raó o una altra, en la història de l’Església.

Ja des dels orígens del cristianisme, les primeres comunitats cristianes anaven a la tomba dels màrtirs en l’aniversari de la seva mort, que anomenaven dies natalis per considerar-lo el dia en el qual van néixer a la vida del cel, per celebrar l’eucaristia i mantenir viu el seu exemple.

Aquest culte que es tributa als sants, però, a vegades s’ha desfigurat en la celebració litúrgica i en la religiositat popular, agafant una dimensió que, en principi, no els correspon.  En realitat, «qualsevol autèntic testimoniatge d’estimació que nosaltres oferim als sants, per la seva naturalesa s’encamina i acaba en Crist, que és “corona de tots els sants”, i per mitjà d’Ell en Déu, que és meravellós en els seus sants i exalçat en ells»

(LG 50).

En donar culte als sants no hem d’oblidar que el culte està dirigit únicament i exclusivament a Déu. I, per tant, el culte als sants només tindrà sentit quan parteixi de Déu i tingui a Déu com a destinatari, és a dir, no es consideri una finalitat en ell mateix, sinó un mitjà.

Els cristians d’Esmirna eren conscients d’això i així ho expressen en la carta sobre el martiri del seu bisbe sant Policarp, que es va esdevenir l’any 155 o 156: «A Crist l’adorem com a Fill de Déu que és; als màrtirs, però, els tributem amb tota justícia l´homenatge del nostre afecte com a deixebles i imitadors del Senyor, per l’amor insuperable que van mostrar al seu rei i mestre».

En els natalicis dels sants, l’Església proclama el misteri pasqual en ells, que han sofert amb Crist i han estat glorificats amb Ell, i proposa als fidels els seus exemples, que atreuen tothom al Pare pel camí de Crist, i pels seus mèrits implora beneficis a Déu.

Sants Patrons nostres,

Fèlix, Raimon de Penyafort i Jocund,

pregueu per nosaltres.

Catequesi Parroquial. Curs 2013 – 2014:

Primer curs (nens i nenes que faran tercer curs de primària a l’escola):

Començarà el dilluns, dia 30 de setembre. Les sessions seran cada dilluns, de 2/4 de 6 a 2/4 de 7 de la tarda.

Segon curs (nens i nenes que van fer el primer l’any passat):

Començarà el dimarts, dia 1 d´octubre. Les sessions seran cada dimarts, de 2/4 de 6 a 2/4 de 7 de la tarda.

Altres cursos (nens i nenes que ja han fet la primera comunió):

Les sessions de catequesi es duran a terme a la rectoria de Santa Maria, el dia i hora a convenir amb els inscrits.

I N S C R I P C I O N S

El 12 i 13 de setembre i del 16 al 20 de setembre

de 5 a 7 de la tarda

al despatx parroquial i a l’església de la Mare de Déu de Montserrat

Festa de l’Exaltació de la Santa Creu: La celebrem aquest dissabte,  dia 14 de setembre. Missa solemne, a la basílica de Santa Maria, a les 8 del vespre. Al final de la celebració, veneració de la imatge del Sant Crist.

Festa de la Mare de Déu dels Dolors: S’escau aquest diumenge, dia 15 de setembre. A la missa de les 12 del migdia, a la Basílica de Santa Maria, hi farem una especial referència.

61ª Convivència a Penyafort: Es celebrarà el proper diumenge dia 22 de setembre. El tema de reflexió: ALENADA D’AIRE FRESC QUE TRAVESSA L’ESGLÉSIA. El presentarà el  P. Bernabé Dalmau, monjo de Montserrat.

Les persones interessades poden demanar informació a Frederic Cuscó (tel. 93 892 02 45) o bé a Lourdes Via (tel. 93 890 31 68).

Assemblea Parroquial: La celebrarem, si Déu vol, el diumenge dia 6 d’octubre, a la tarda. Més endavant us informarem del seu contingut. Reserveu-vos aquesta data.

Romeria a Montserrat: Com cada any, el tercer cap de setrmana d’octubre, els dies 18, 19, 20 i 21, tindrà lloc la  tradicional “Romeria de Vilafranca a Montserrat”. Enguany serà la LXXXVII.