26 D’ABRIL DE 2015

LA MARE DE DÉU DE MONTSERRAT,

PATRONA DE CATALUNYA

La imatge de la Mare de Déu de Montserrat es troba englobada en la tradició de les marededéus trobades, bastant freqüent a l’època medieval –per exemple, la Mare de Déu de Núria-: imatges que són amagades en època de perill i que al cap d’un temps són trobades i es transformen en un element de recuperació i de guiatge en temps difícils i de desconcert. La imatge venerada al santuari de Montserrat és una de les més representatives del món i és també un dels més brillants exemples d’escultura romànica.

La Moreneta –tal com se la coneix popularment- és una talla de fusta del darrer terç del segle XII. El seu color negre sorgí segurament com a conseqüència de la transformació amb el pas del temps del vernís que cobreix el rostre i les mans: es troba en la tradició de les Verges negres que s’estenen  per diversos àmbits catòlics com la de Loreto a Itàlia, la de Guadalupe a Mèxic o la de Czestochowa a Polònia. En la figura de la Moreneta hi veiem la Mare de Déu en posició de majestat, amb el Nen Jesús a la falda; la Verge porta a la mà dreta una esfera que simbolitza la creació i el cosmos, mentre que la mà esquerra la posa sobre l’espatlla del Crist, tot assenyalant que és fill seu; pel que fa al Nen Jesús, aquest beneeix amb la mà dreta i a l’esquerra hi té una pinya que és símbol de fecunditat i vida.

La imatge de la talla de la Verge montserratina ha anat variant i ornamentant-se al llarg del temps segons la moda i el costum de cada època, i ha estat sempre font inesgotable de devoció i pelegrinatge per part de milions de persones arribades d’arreu del món. El seu culte s’expansionà sobretot als segles XVI i XVII i continua esplendorós en els nostres dies.

———————————————————————————————-

Festa de la Mare de Déu de Montserrat: Enguany s’escau en dilluns. L’horari de misses serà el següent: ¼ de 9 a la parròquia de la Trinitat; 8 del vespre a l’església de la Mare de Déu de Montserrat i a la Basílica de Santa Maria. Per aquest motiu, la missa exequial serà dimarts.

Pastoral de la salut. La reunió mensual del voluntariat serà el proper dimarts dia 28, a ¾ de 7 de la tarda, a la rectoria.

Sortida Parroquial: Està programada pel proper divendres dia 1 de maig. Visitarem EL MÓN SANT BENET i LA COVA DE SANT IGNASI. La sortida de la plaça Penedès serà a les 8 del matí. Esmorzarem en ruta (per compte de cadascú). Seguirem fins al Món Sant Benet on començarem les visites guiades medieval i modernista. En acabar emprendrem camí cap a Puig-reig, on dinarem. A la tarda celebrarem l’Eucaristia a la Cova de Sant Ignasi, a Manresa. Acabada la visita emprendrem el camí de retorn a Vilafranca. El cost de la sortida és de 45 euros (viatge, visita i dinar). Les places són limitades.

Trobada Diocesana a Montserrat: Amb motiu dels 10 anys de la creació de la Diòcesi de Sant Feliu. Serà el diumenge dia 17 de maig.

L’acte central serà la celebració de l’Eucaristia, a les 5 de la tarda.    L’Arxiprestat organitza  autocars, que sortiran de Vilafranca al matí i a primera hora de la tarda. Les inscripcions es fan en el despatx parroquial (dilluns, dimecres i divendres de 7 a 9 del vespre).

Pelegrinatge a Àvila i a Fàtima: Coincidint amb el cinquè Centenari del naixement de santa Teresa de Jesús organitzem aquest Pelegrinatge, del 22 al 29 d’octubre. Visitarem Àvila, Alba de Tormes, Salamanca i diversos llocs de Portugal: Fàtima, Aljustrel, Batalha, Lisboa i els seus voltants (Sintra, Cascais, etc.). Els interessats podeu assistir a una reunió informativa el dimarts 28 d’abril, a les 7 de la tarda, a la sala parroquial Mn. Vinyeta.