EL BAPTISME DEL SENYOR

La litúrgia fa avui un salt en el temps –de la infància a l’edat adulta- i ens presenta el Baptisme de Jesús, un fet on arriba a la plenitud l’Epifania, o manifestació del Messies. Una veu deia des del cel: «Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m’he complagut».

És cert que aquesta festa pot xocar una mica, ja que se suposa que el baptisme va tenir lloc a l’edat adulta, mentre que el proper 2 de febrer celebrarem la presentació de Jesús al temple, quaranta dies després d’haver nascut. La litúrgia, però, no segueix sempre una successió cronològica dels fets i, a més a més, cal tenir sempre en compte l’origen de les celebracions.

La festa del Baptisme de Jesús és d’origen recent (any 1960). Als promotors d’aquesta celebració els va semblar que la manifestació de Jesús al món assolia la seva plenitud tot just en el testimoniatge que el Pare en dóna en el moment del seu baptisme. A la vegada, se’ns oferia als batejats una bona ocasió per reflexionar sobre la nostra condició, ja que va ser en el baptisme quan va començar la nostra biografia cristiana i el camí de la nostra fe.

A la darrera reforma del calendari, aquesta festa del Baptisme fou traslladada, de manera permanent, al diumenge posterior al dia 6 de gener.

Que la festa d’avui, i també tota la reflexió que ens ofereix l’Any Sant de la Misericòrdia que estem vivint, ens ajudin a renovar i consolidar el nostre baptisme.

——————————————————————————————————————-

Sant Raimon de Penyafort, Compatró de Vilafranca: Com cada any, l’endemà de la Festa de l’Epifania, el 7 de gener, hem celebrat la seva festa. La seva mort s’esdevingué el dia de Reis de l’any 1275. Al seu enterrament hi assistí una gran gentada. Hi havia dos reis, Jaume I el Conqueridor, que sentia la pèrdua d’un bon amic i conseller, i Alfons X de Castella, el Savi, que aquells dies es trobava de pas a la ciutat. Hi havia els respectius seguicis de nobles i cavallers. I tres bisbes, els de Barcelona, Osca i Conca. I “tot el clergat i tot el poble de Barcelona”, que diu un historiador.

Ramon de Penyafort era un frare de prop de cent anys, que, com diu  una cançó antiga, havia estat “confessor de reis i de papes”. Confessor, conseller i jurista, i delegat per a missions difícils, i promotor d’accions per a millorar i purificar el govern de l’Església i per estendre la fe cristiana, i home atent a les noves necessitats eclesials i socials.

L’hem invocat amb la lletra dels Goigs: Sant Ramon, claror divina, de Penyafort llum ardent, Vilafranca a vós s’inclina, confiada i reverent.

Campanya de l’ampolla: Aquest dissabte dia 9 de gener de 2016 s’ha dut a terme la tradicional Campanya de l’ampolla, organitzada pels Joves cristians de Vilafranca i les Parròquies de l’Arxiprestat. Aquest any la destinació dels beneficis va a la República Democràtica del Congo per a la MILLORA EN L’ATENCIÓ PEDIÀTRICA A KANZENZE. El projecte ha estat presentat pel Grup Tercer Món – Mans Unides de les Parròquies de Vilafranca i pretén beneficiar uns 900 infants menors de 14 anys.

Jornades de Formació per a Catequistes: Estan programades per als dilluns 18 i 25 de gener de 2016, a la sala parroquial Mn. Joan Vinyeta de Vilafranca, de 2/4 de 9 a 10 del vespre. El títol de les jornades és: “SER CATEQUISTA”. Les xerrades aniran a càrrec de la Sra. Isabel Campmany, Delegada Diocesana de Catequesi.