Fa una setmana celebràvem, a la basílica de Santa Maria, els 25 anys d’ordenació sacerdotal de mn. Sergi Gordo. Avui, tenim l’orgull i satisfacció d’anunciar-vos el nomenament de mn. Sergi com a nou bisbe auxiliar de Barcelona, juntament amb el mallorquí Toni Vadell.

Font: ww.catalunyareligió.cat – (Jordi Llisterri-CR)

Sembla que la Santa Seu sigui l’única institució internacional que creu en els Països Catalans. Aquest dilluns al migdia s’han fet públics els nomenaments de dos nous bisbes auxiliars per a Barcelona.  Sergi Gordo, capellà de Barcelona i fins ara secretari general de l’Arquebisbat, i Toni Vadell, capellà de Mallorca i Vicari Episcopal per a l’Evangelització. Dos capellans joves però amb experiència en responsabilitats diocesanes i ben propers a la gent.

La sorpresa ha estat l’elecció d’un capellà de Mallorca. Després d’un bisbe auxiliar de Menorca, Sebastià Taltavull, i d’un arquebisbe de la Franja, Joan Josep Omella –i de diversos nomenaments de bisbes valencians a la resta de diòcesis catalanes– Antoni Vadell no entrava en els noms que havien circulat com a possibles bisbes a Catalunya. Tot i això, Vadell forma part del clergat balear que participa en els organismes pastorals que comparteixen Catalunya i Balears, en el seu cas en el Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears.

El nomenament arriba just una setmana abans que l’arquebisbe de Barcelona, Joan Josep Omella, rebi el birret cardenalici a Roma. Amb aquests nomenaments es dibuixa el seu nou equip de govern.

En la roda de premsa que s’ha fet aquest migdia al bisbat per anunciar els nomenaments, Joan Josep Omella ha remarcat el perfil “franciscà” dels nou bisbes. Segueixen el criteri que reclama el papa Francesc pastors, persones de comunió i “homes en sortida, que obren les mans per abraçar als altres, siguin o no cristians”. I bisbe “que treballen pel bé comú”.

Al costat de l’arquebisbe Omella ara hi haurà tres auxiliars, que han comparegut conjuntament a l’arquebisbat de Barcelona. Gordo i Vadell, se sumen a la tasca de Sebastià Taltavull, bisbe auxiliar que continuarà compartint la dedicació amb la d’administrador apostòlic de Mallorca, en espera d’una solució definitiva per la capital balear. Omella ha explicat que aquesta situació és la que l’ha portat a demanar el papa el nomenament de dos bisbes auxiliars per a Barcelona.

Amb vosaltres

Els nous bisbes han mostrat el seu agraïment al papa i han definit l’encàrrec com un “gran desafiament”. Sergi Gordo ha mostrat la seva disponibilitat en continuar treballant a Barcelona “en equip” i comptant amb el clergat i els laics i les laiques i la vida religiosa. Ha explicat que ara es tracta de passar de ser “cristià amb vosaltres i prevere amb vosaltres, a ser avui, bisbe amb vosaltres”. I que “les perifèries i l’hospital de campanya del papa Francesc no sigui només un eslògan”.

Toni Vadell  ha explicat la seva “il·lusió” per venir a participar de la vida de Barcelona”, encara que “sigui dolorós” deixar la gent de Mallorca: “La nostra vocació pastoral és estar amb la gent”. El seu nomenament és també una mostra de la “diversitat” episcopal.

D’altra banda, és significativa l’elecció de dos capellans “joves” per als paràmetres eclesiàstics. Gordo té 50 anys i Vadell en té 45, el bisbe més jove de l’Estat. Per tant, són dos noms que contribueixen a renovar la pedrera de bisbes catalans. Amb Vadell i Gordo l’episcopat català estarà format per catorze bisbes, els de les deu diòcesis, tres auxiliars a Barcelona, i un a Terrassa.

Gordo i Vadell ha explicat que es coneixien de feia anys quan tots dos eren responsables de formació del seminari menor de les seves diòcesis. El bisbe Taltavull també ha treballat amb els dos nous auxiliars, ja que els dos formaven part del consell episcopal de les seves diòcesis. Ha mostrat també la satisfacció perquè surti un bisbe de Mallorca, de la diòcesi que avui lidera.

Un fill de Cornellà

Sergi Gordo Rodríguez és un capellà procedent de Cornellà de Llobregat on va fer tota la seva vida parroquial a Sant Miquel Arcàngel abans d’entrar al seminari menor. Es va ordenar sacerdot el 1992, ara fa just 25 anys. És professor de Fenomenologia de la Religió i de Filosofia de la Religió a la Facultat de Filosofia de la Universitat Ramon Llull i a altres centres acadèmics. Expert en el pensament d’Eusebi Colomer va ampliar estudis a Alemanya.

El 2004 l’arquebisbe Lluís Martínez Sistach el va nomenar secretari general de l’Arquebisbat de Barcelona, etapa en la qual va gestionar la divisió de la diòcesi i la visita de Benet XVI. La seva trajectòria pastoral està molt vinculada als moviments d’Acció Catòlica com el Moviment Cristià de Pobles en l’etapa a Vilafranca del Penedès o el Moviment de Professionals Catòlics del qual en va ser consiliari general. Abans havia estat formador del Seminari Menor. El 2009 va ser nomenat canonge i és secretari del patronat de la Basílica de la Sagrada Família.

L’ordenació episcopal se celebrarà conjuntament el setembre a Barcelona.

En donem gràcies al bon Déu i preguem per la seva nova tasca pastoral.