12 de gener: Baptisme del Senyor

Un cop batejat, Jesús sortí de l’aigua a l’instant. Llavors el cel s’obrí i veié que l’Esperit de Déu baixava com
un colom i venia cap a ell, i una veu deia des del cel: «Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m’he omplagut». (Mt 3,16-17)

Centenari de la concessió del títol de Basílica de Santa Maria de Vilafranca del Penedès

La basílica de Santa Maria de Vilafranca del Penedès es va omplir de gom a gom el dimarts dia 7 de gener per celebrar el centenari de la concessió del títol de basílica menor, per part del papa Benet XV, el mateix dia de l’any 1920. Finalment va ser el vicari general del bisbat de Sant Feliu, mossèn Josep Maria Domingo, qui va presidir la celebració, en absència del bisbe Agustí per una indisposició d’última hora. La missa solemne, que coincidia a més a més amb la festa de sant Raimon de Penyafort, copatró de la vila, va ser concelebrada per un bon nombre de preveres, amb l’assistència també del diaca i de diversos acòlits. La presència institucional estava encapçalada per l’alcalde de Vilafranca, Sr. Pere Regull, acompanyat de diversos regidors de l’Ajuntament, el Síndic de Greuges, el president del Consell Comarcal, a més d’altres representants de la societat civil vilafranquina, del bisbat i la Comissió Parroquial Santa Maria 2020. La celebració del centenari, a més de ser un motiu d’impuls per a la vida cristiana de la comunitat que s’hi aplega per celebrar la fe, és també un estímul per a tota la vila i comarca, ja que la basílica és un edifici emblemàtic que està precisament en ple procés de rehabilitació, i calen ajuts des dels diferents àmbits per poder col·laborar en la necessària preservació del temple. La celebració va comptar amb la participació de la Schola Gregoriana de Vilafranca, i després de la missa hi va haver una aportació musical a càrrec del cor Ave Verum, acompanyat de l’orquestra de cambra Art€So i l’organista Berenguer Montserrat, sota la direcció de Miquel Benito; el moment culminant del breu concert va ser la interpretació de l’Ave Verum de Mozart. Amb motiu del centenari s’ha dissenyat un nou escut per a la basílica parroquial, alhora que s’han recuperat els dos símbols basilicals, el conopeu i el tintinacle (els originals del 1920 s’havien perdut amb la crema de l’església l’any 1934), que van ser col·locats al presbiteri durant tota la missa, i al final van ser beneïts i traslladats al lloc on seran exposats permanentment en un indret proper a l’entrada de la basílica.

6 de gener: Epifania del Senyor

Els mags es posaren en camí. Llavors s’adonaren que l’estrella anava davant d’ells, fins que s’aturà sobre el lloc on hi havia el nen. La seva alegria en veure allà l’estrella va ser immensa. Entraren tot seguit a la casa, veieren el nen amb Maria, la seva mare i, prostrats a terra, li presentaren el seu homenatge. (Mt 2,9-11)

1 de gener: Santa Maria, Mare de Déu

Els pastors anaren a Betlem i trobaren Maria i Josep, amb el nen a la menjadora. Havent-ho vist amb els propis ulls, van contar el que els havien dit d’aquell infant, i tothom se’n meravellava. I Maria conservava aquests records en el seu cor i els meditava. (Lc 2,16-19)