13 de gener de 2019

Sinodalitat, fer camí en comunió

La sinodalitat és una qualitat de l’Església, que forma part d’una de les crides més freqüents en el magisteri papal després del Concili Vaticà II, especialment del papa Francesc. Els papes ens han recordat sovint que una condició per assolir una renovació veritablement eclesial és viure caminant “sinodalment”. “Sinodalitat” en sentit estricte (teològic) significa la participació del col·legi dels bisbes, com a tal, en el govern de l’Església universal, en comunió amb el bisbe de Roma, el Papa. Nosaltres fem servir aquesta expressió en un sentit ampli, és a dir, essencialment com “aquella propietat de l’Església que la fa existir com a Poble de Déu pelegrinant en comunió d’Esperit, amb Déu i entre els germans, al llarg de la seva història”. Allò que es relaciona més sovint amb la sinodalitat és la participació de tots el fidels, cadascú des del seu lloc, en la tasca comuna de caminar com a Poble de Déu. També aquest tema està molt relacionat amb el de la vocació cristiana. Tots els fidels, pel nostre Baptisme, hem esdevingut fills i filles de Déu, compartim un “sacerdoci comú” que ens fa membres actius de l’Església. Tots estem

cridats a participar i a sentir-nos compromesos en aquest fer camí junts. ¿Com aprofundir i portar a la vida personal i comunitària la sinodalitat de la nostra Església? Aquest és el tema que el bisbe Agustí ens proposa per treballar a tota la diòcesi en aquest curs, i que a Vilafranca ens servirà també per preparar l’Assemblea Parroquial del proper 24 de febrer.

La setmana que ve en donarem més detalls.

Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians. Té lloc del 18 al 25 de gener, amb el lema: “Cerca la justícia, i només la justícia” (Dt 16,18-20). En aquests dies pregarem especialment pel treball ecumènic a casa nostra i arreu.

Exposició de pessebres. Continua oberta a la capella dels Dolors, fins el 20 de gener. Els pessebres de la parròquia de la Santíssima Trinitat i de la basílica de Santa Maria estaran exposats fins el dia de la Candelera.

Sant Antoni Abat. Missa a Santa Maria el dijous 17 de gener a les 20h. La festa dels Tres Tombs tindrà lloc el diumenge dia 20, amb la benedicció dels animals a les 13 h a l’entrada de l’església de Sant Francesc. Organitzats per l’Associació Amants dels Cavalls Sant Antoni Penedès.

Laudes els dissabtes. Recordem aquest espai de pregària comunitària que oferim des de fa un temps. Tots els dissabtes a les 9:30 h a la capella del Santíssim de Santa Maria, els que ho desitgeu resarem junts la pregària de Laudes. Obert a tothom.

Sessions de formació litúrgica. Adreçades a les persones que participen o exerceixen algun servei en les misses de les nostres parròquies, i a tots els feligresos interessats a conèixer els elements centrals de la litúrgia, aprofundir en el sentit de les celebracions, resoldre dubtes… Un dissabte al mes a la sala Mn. Vinyeta de Vilafranca, de 18:30 h a 19:30 h. Calendari: 19 gener, 16 febrer, 16 març, 18 maig.

Altres propostes de formació:

* Grup bíblic. Aquest curs tractem sobre el llibre del Gènesi. Primer i tercer dimarts de cada mes, de 18:45 h a 19:45 h, a la rectoria de Vilafranca: 15 gener, 5 i 19 febrer, 5 i 19 març, 2 i 16 abril, 7 i 21 maig, 4 i 18 juny.

* Recessos espirituals “Aixeca’t”. A l’església de Castellet. Un dissabte al mes de 10:30 h a 13:30 h: 19 gener, 16 febrer, 30 març, 11 maig, 15 juny. Oberts a tothom. No cal apuntar-se, només ser puntuals a l’inici.

Anar posant les propostes de formació

Oració col·lecta pròpia de la festa del Baptisme del Senyor:

Déu omnipotent i etern, vós declaràreu solemnement que Crist era el vostre Fill estimat quan, en ser batejat en el Jordà, davallà damunt d’ell l’Esperit Sant; concediu als vostres fills d’adopció, que han renascut de l’aigua i de l’Esperit Sant, de ser sempre dignes de la vostra benvolença.

CALENDARI  I  AGENDA

Diumenge 13. Baptisme del Senyor. Acaba el temps litúrgic de Nadal i es reprèn el temps de durant l’any.

Dilluns 14. A les 20:30 h a la sala Mn. Vinyeta, trobada de catequistes de l’arxiprestat. Tema: catequesi i litúrgia.

Dimarts 15. A les 18:45 h a la rectoria, grup bíblic. Tema: Gn 41,1-8.25-30. “Set vaques i set espigues”. Obert a tothom que tingui ganes d’aprofundir en la Bíblia.

A les 21 h, reunió de l’equip de pastoral de joves.

Dimecres 16.  A les 18 h, reunió dels voluntaris que obren la cripta i Sant Francesc els dissabtes al matí.

Dijous 17. Sant Antoni abat. Missa a Sta. Maria a les 20 h. A les 20:30 h, reunió de la comissió Santa Maria 2020.

Dissabte 19. Recés a Castellet (vegeu notícia). A les 18:30 h a la sala Mn. Vinyeta, sessió de formació litúrgica.

Diumenge 20. Els tres tombs. A les 13 h al davant de l’església de Sant Francesc, benedicció dels animals.