24 de novembre de 2019

Objectiu diocesà: Créixer

El bisbat de Sant Feliu de Llobregat ens proposa per aquest curs 2019-2020 l’objectiu diocesà “Créixer”. Amb un afegit: “…fins a la talla pròpia de la plenitud del Crist” (Ef 4,13). Créixer en número de fidels, amb un treball evangelitzador i missioner. Però sobretot créixer com a cristians, créixer “en qualitat”: en autenticitat, coneixement, experiència, vida, profunditat. Cal l’enfortiment i el creixement dels laics i laiques, dels fidels batejats, membres del Poble de Déu, que tenen una missió específica en el món. Diu el bisbe Agustí en la seva presentació de l’objectiu diocesà: “Somniem amb esdevenir Poble de Déu viu i fecund, on els laics palesin la joia de creure i siguin capaços de fer present en el món la llum de l’evangeli”. Es tracta, doncs, de potenciar el laïcat, especialment en la seva formació, vivència i missió. Se’ns demana que fem aquest subratllat en tot el treball pastoral que ja fem i, si es pot, amb noves iniciatives. N’anirem parlant en el consell pastoral i en l’àmbit arxiprestal.

En aquesta línia, publiquem avui un fulletó amb totes les propostes de formació i espiritualitat que ofereix als fidels l’Arxiprestat de Vilafranca. Prenem-lo i aprofitem-lo!

L’ESGLÉSIA GRECOCATÒLICA UCRAÏNESA

És una de les Esglésies orientals de ritu bizantí però en comunió amb el papa de Roma, i per tant catòlica. Recordem que la divisió entre Orient i Occident es va produir l’any 1054 per motius teològics (els orientals no acceptaren les resolucions del Concili de Calcedònia de l’any 451). És l’anomenat Cisma d’Orient, quan el papa de Roma Lleó IX i el patriarca de Constantinoble Miquel I es van excomunicar mútuament. Des d’aleshores quedà separat el cristianisme catòlic romà occidental i el cristianisme ortodox oriental. De tota manera, moltes Esglésies orientals, tot i mantenir els ritus, formes i tradicions orientals, es van mantenir units a Roma, amb la qual cosa en molts països de l’est hi conviuen dues Esglésies paral·leles, segons estiguin unides a Roma o no.

Aquest és el cas de l’Església a Ucraïna. L’Església grecocatòlica ucraïnesa començà a partir del Sínode de Brest (1596), que proclamà la unió amb Roma de la província eclesiàstica de Kíev, encapçalada pel seu metropolita, tot desvinculant-se del patriarcat de Constantinoble. Culminava així un procés previ amb el treball dels jesuïtes que volien la unió de catòlics i ortodoxos, i accelerat pel domini absorbent del nou patriarcat de Moscou, que amenaçava anul·lar la identitat de l’Església d’Ucraïna.

Però aquesta unió no fou acceptada fàcilment, i molt aviat (1620) es creà una jerarquia ortodoxa amb un metropolita propi també a Kíev. Després, amb el domini d’Ucraïna per part de Rússia i després de la Unió Soviètica, es derogà la unió amb Roma i s’integrà tota l’Església d’Ucraïna dintre de l’Església ortodoxa russa. Els grecocatòlics passaren a la clandestinitat o hagueren d’emigrar a Estats Units i Canadà.

Amb la caiguda del comunisme, l’Església grecocatòlica ucraïnesa pogué ressorgir i es restablí l’arquebisbe major de Kíev. Tenen molta presència amb comunitats en diversos llocs d’Europa i Amèrica. Celebren segons la litúrgia bizantina en llengua ucraïnesa.

El responsable de la comunitat a casa nostra és el pare Sergiy Znak, prevere incardinat a l’arquebisbat de Barcelona i rector de la parròquia personal de Santa Mònica, a la Rambla. Les misses se celebren els diumenge cada dues setmanes a les 14 h a la capella de la Mare de Déu de Fàtima de Vilafranca.

CALENDARI  I  AGENDA

Diumenge 24. Solemnitat de Jesucrist, Rei de tot el món (últim diumenge de l’any litúrgic). A les 12 h, dintre de la missa de la basílica de Santa Maria, ballada d’una sardana a càrrec dels balladors joves, amb acompanyament de la Colla Reus Jove, amb motiu de la Diada del Soci de Vilafranca Sardanista.

Dimarts 26. A les 21 h, comissió d’economia.

Dimecres 27. A les 21 h, consell pastoral arxiprestal.

Dijous 28. A les 21 h, reunió de pares/mares dels nois/noies del 1r curs de catequesi de Confirmació.

Divendres 29. Sant Sadurní. Dia especialment dedicat a la pregària per les vocacions al nostre bisbat.

Dissabte 30. Sant Andreu apòstol. A les 11:30 h, missa al centre sociosanitari Ricard Fortuny. A les 19:15 h a la sala Mn. Vinyeta, contes de Santa Maria (per a infants petits). A les 20 h a Santa Maria, missa amb els grups de joves.

Diumenge 1 de desembre. Diumenge I d’Advent.