8 de desembre de 2019

La Puríssima i l’Advent

Aquest any la festa de la Puríssima cau en diumenge, i per tant coincideix amb el segon diumenge del temps d’Advent. Així, tot i que habitualment els diumenges dels temps forts tenen precedència sobre les solemnitats, la Immaculada Concepció de la Mare de Déu té tanta força i identitat que passa al davant de tota altra festa. És per això que avui, tot i ser diumenge, celebrarem la Puríssima. Això sí, mantindrem el to d’Advent en tota la celebració. De fet, ens va bé contemplar Maria en el context d’aquest temps litúrgic que marca tota la vida de la comunitat i tota l’ambientació material i espiritual d’aquestes setmanes. Perquè Maria és un dels personatges típics d’aquest temps de preparació del Nadal. En aquest temps en què ens estem preparant per rebre aquell que ens porta la salvació, Maria esdevé un model de les actituds pròpies d’aquell que confia i espera en Déu, i alhora esdevé també un motiu d’esperança. Per això avui, tot i celebrar la Puríssima, encendrem el segon ciri de la corona d’Advent, escoltarem a la 2ª lectura la pròpia del segon diumenge d’Advent, i farem diverses referències al nostre camí d’espera i preparació de la vinguda del Senyor.

Resultat Germanor. Fruit de la col·lecta realitzada els dies 9 i 10 de novembre, s’han lliurat al bisbat de Sant Feliu 819’37 €, amb destinació al Fons Comú Diocesà.

Exposició de pessebres. A la Capella dels Dolors fins el 6 de gener (i el cap de setmana 11 i 12). Horari feiners (excepte dilluns) de 18 h a 20 h, i els dissabtes, diumenges i festius també de 12 h a 14 h. Agraïm també a l’Associació de Pessebristes els pessebres de Sta. Maria i la Trinitat.

Felicitació de Nadal. Recordem que tenim a la venda postals de sant Fèlix, la cripta de Santa Maria, la basílica i el retaule de la Mare de Déu i sant Jordi; totes al preu d’1€, per ajudar la campanya d’obres. Potser alguna (especialment la del retaule) pot servir de felicitació de Nadal.

Trobada europea de Taizé. Un grup de 8 joves de la nostra comunitat parroquial, acompanyats de Mn. Jordi, hi participaran, del 28 de desembre a l’1 de gener, aquest any a Polònia. Preguem pel bon fruit d’aquesta experiència.

Capelles Sagrada Família. Per segon any convoquem les capelles de la Sagrada Família que passen per les cases a portar-les abans del dia de la Sagrada Família (diumenge 29 de desembre), on estaran exposades a la missa de 12 h. Demanem que informeu de totes les que conegueu.

Noces d’or i de plata. Les parelles que celebreu 25 o 50 anys de matrimoni us convidem a celebrar-ho junts el dia de la Sagrada Família (diumenge 29 de desembre) a la missa de 12 h. Comuniqueu-ho al despatx parroquial.

100 ANYS DEL TÍTOL DE BASÍLICA DE SANTA MARIA

Una basílica és una estructura arquitectònica d’origen romà amb una funció econòmica i jurídica. Eren edificis que servien per a les transaccions comercials i judicis públics. La seva estructura (“planta basilical”) estava formada per 3 o 5 naus, de les quals una central més gran que les laterals, en les quals s’hi poden obrir galeries de finestres. Aquesta planta serà adoptada pels primers edificis religiosos cristians, ja que permetia acollir grans quantitats de persones reunides en “assemblea litúrgica”, alhora que distribuïa els espais entre els fidels a la nau i els ministres a l’absis que encapçala el conjunt.

Avui dia el nom de basílica no respon a criteris arquitectònics sinó que és el títol que es concedeix a esglésies notables per la seva antiguitat i prestigi i que frueix de certs privilegis. La concessió d’aquest títol a una església correspon al Papa.

Les basíliques poden ser majors o menors. Només hi ha 4 basíliques majors, totes elles a Roma: Sant Pere del Vaticà, Sant Joan del Laterà, Santa Maria la Major i Sant Pau Extramurs. De basíliques menors n’hi ha 1.500 a tot el món. A Catalunya hi ha 27 basíliques menors, 9 de les quals a Barcelona: la catedral, la Mercè, Santa Maria del Mar, el Pi, Sant Josep Oriol, Sant Just i Pastor, Tibidabo, la Concepció i la Sagrada Família (títol concedit el dia de la dedicació pel papa Benet XVI, el 7 de novembre de 2010). Les altres són: les catedrals de Tarragona, Terrassa, Tortosa, la Seu d’Urgell, Solsona i Vic, i les esglésies de Castelló d’Empúries, Igualada, Manresa, Mataró, Sant Feliu de Girona, Poblet, Tremp. Les últimes que han rebut el títol de basílica han estat els santuaris de Núria i Meritxell (2014) i Balaguer (2016). Al bisbat de Sant Feliu tenim les basíliques de Montserrat i Vilafranca.

El títol de basílica menor a l’església de Santa Maria de Vilafranca el va concedir el papa Benet XV el 7 de gener del 1920. Celebrarem el centenari el dia de Sant Raimon de Penyafort amb una missa presidida pel bisbe Agustí a les 20 h. S’interpretarà l’Ave Verum a càrrec d’un cor creat especialment per a aquesta ocasió.

CALENDARI  I  AGENDA

Diumenge 8. La Immaculada Concepció de Maria. Diumenge II d’Advent. Mercadet solidari de Mans Unides, a la sala Mn. Vinyeta de 11:30 a 14 i de 18:30 a 21 h.

Dimarts 10. A les 18:30 h, grup d’estudi d’evangeli. Reflexió sobre l’evangeli del diumenge. Obert a tothom.

Dijous 12. A les 21 h, reunió del consell pastoral.

Divendres 13. Santa Llúcia, verge i mártir. No hi ha missa a Sant Francesc. A Sta. Maria, misses a les 12 h (modistes i costureres) i a les 20 h (cant dels goigs i inauguració del pesebre de l’Associació de Pessebristes). A les 22 h, pregària jove d’Advent al Monestir del Carme.

Dissabte 14. Sant Joan de la Creu, prevere i doctor de l’Església. Recés espiritual “Aixeca’t”, al Monestir de la Mare de Déu del Carme, de 10:30 a 13:30 h. Obert a tothom, no cal inscripció.

Diumenge 15. Diumenge III d’Advent. A les 11 h a l’església de Montserrat, concert amb el coro rociero “Aires de las marismas” de Santa Margarida i els Monjos.