8 de març de 2020

25 anys del Concili Provincial Tarraconense

Aquest any 2020 es compleix el 25è aniversari del Concili Provincial Tarraconense, celebrat entre els mesos de gener i juny de 1995. Convocat per l’aleshores arquebisbe de Tarragona, Mons. Ramon Torrella, hi van participar gairebé 200 persones, provinents de les 8 diòcesis de Catalunya (en aquell temps encara no existien els bisbats de Terrassa i Sant Feliu de Llobregat, que pertanyien a Barcelona). La inauguració i la clausura es van celebrar a la catedral de Tarragona, i les sessions conciliars, durant 8 caps de setmana, al Casal Borja de Sant Cugat del Vallès. Hi va haver una etapa prèvia de preparació, en la qual van participar més de 42.000 persones en grups de treball a les parròquies i comunitats, a partir d’uns documents i qüestionaris de reflexió. Els 4 temes van ser: anunciar l’evangeli a la nostra societat; la Paraula de Déu i els sagraments a les nostres Esglésies; la sol·licitud pels més pobres i marginats; i la comunió eclesial i la coordinació interdiocesana. El fruit van ser 170 resolucions, que mantenen tota la seva vigència. Un gran esdeveniment eclesial, pastoral i evangelitzador; una experiència de renovació, d’impuls, de compromís de tots els cristians de casa nostra, que val la pena recordar i reprendre en tants aspectes.

UNA BONA PROPOSTA

Em  refereixo clarament al temps quaresmal que estem a punt de començar. Ja sé que molta gent estarà enfeinada en la rua de Carnaval, però també hi ha gent que vol viure la quarantena de dies que ens portaran als dies sants de la passió, mort i resurrecció de Jesús.

Cada any, l’evangeli del Dimecres de Cendra ens recorda aquelles tres pràctiques usuals entre els jueus: la pregària, l’almoina i el dejuni. Ben enteses, també ens poden ajudar a viure la Quaresma, però jo us vull parlar d’una nova proposta que ens fa el papa Francesc. Després d’haver celebrat el “Diumenge de la Paraula” (el diumenge 3 durant l’any) i la Setmana de la Bíblia (la setmana següent), ens convida a fer d’aquest any “l’Any de la Bíblia”.

Doncs bé, per a seguir aquesta invitació del Papa, em plau fer-vos una senzilla proposta. Es tracta, simplement, de llegir sencer i sense pressa, durant aquesta Quaresma, l’evangeli de sant Mateu, que és el que correspon en aquest cicle A de lectures. Sols cal que tingueu el Nou Testament a mà. A mi, em plau fer ús del NT de la BCI (Bíblia Catalana Interconfessional), no sols per la versió sinó per les introduccions i les notes.

I a continuació us ofereixo un senzill programa o mètode de treball de cara a una bona lectura. Com que l’evangeli de Mateu té 28 capítols, en tenim prou de llegir cada dia un sol capítol. I com que fins a 40 ens sobren uns quants dies, abans de començar la lectura del text, podem esmerçar uns dies a llegir la instructiva introducció que hi ha abans del text. I quan comencem a llegir el text, convé no oblidar-nos de les notes a peu de pàgina.

I com que es tracta sobretot d’una lectura espiritual, sempre es pot acompanyar (abans de començar o en acabar) amb una breu pregària. Per a una bona lectura cal no oblidar de fer-se algunes preguntes: a) Què diu el text que acabo de llegir? b) Quin és el context (el text anterior o posterior)? c) Què ens vol dir l’evangelista? d) Què “em” diu, a mi, el text que acabo de llegir? e) Què em suggereix, aquest text, que he de canviar en la meva vida personal i comunitària?

No cal dir que la millor manera d’arrodonir aquesta lectura serà compartir l’Eucaristia dominical amb la comunitat parroquial. Santa Quaresma!

Mn. Miquel Raventós

Article publicat a el3devuit (21 febrer 2020)

Exposició de Mans Unides. A la sala d’actes de l’Escorxador, del 2 al 19 de març: “El món en femení”.

Congrés de laics. Va tenir lloc a Madrid els passats dies 14, 15 i 16 de febrer amb el títol: “Pueblo de Dios en salida”. Hi van participar 12 representants del bisbat de Sant Feliu, dels quals 5 de la nostra parròquia i arxiprestat. Convoquem ara una sessió perquè puguin compartir amb tota la comunitat la seva experiència. Serà el dimarts 17 de març a les 20:30 h a la sala mossèn Vinyeta. Tothom hi és convidat.

Recordem el nou horari de Confessions: dijous a les 19:30 h a la capella del Santíssim de la basílica Sta. Maria.

Recordem també el recés de Quaresma. Dissabte 28 de març al Monestir de la Mare del Carme, de 10:30 a 13:30 h.

CALENDARI  I  AGENDA

Diumenge 8. Diumenge II de Quaresma. Trobada de famílies a Ordal. A les 18 h a l’església de Sant Francesc, pregària del Viacrucis.

Dimarts 10. A les 18:30 h, grup d’estudi d’evangeli. Obert a tothom. A les 20:30 h, reunió de la comissió de litúrgia per preparar la Setmana Santa.

Dijous 12. A les 18:30 h, reunió de la comissió Santa Maria 2020. A les 19:30 h a la capella del Santíssim de Santa Maria, confessions.

Divendres 13. A les 22 h al Monestir de la Mare de Déu del Carme, Pregària jove de Quaresma.

Dissabte 14. Al monestir de la Mare de Déu del Carme, de 10:30 a 13:30 h, recés d’iniciació (per als que és la primera vegada que hi participen).

Diumenge 15. Diumenge III de Quaresma. A les 18 h a la parròquia de la Santíssima Trinitat, pregària del Viacrucis.