20 de setembre de 2020

L’Acte Penitencial de la missa

Com bé sabem, dintre dels ritus inicials de la missa hi ha l’acte penitencial. El mossèn convida els fidels a penedir-se i, després d’un breu silenci, la comunitat demana perdó al Senyor. Es pot fer amb tres fórmules diferents:

1 – l’oració del “Jo confesso”, que diu tothom alhora;

2 – el diàleg:

Senyor, tingueu pietat de nosaltres.

– PERQUÈ HEM PECAT CONTRA VÓS.

Mostreu-nos, Senyor, la vostra misericòrdia.

– I DONEU-NOS LA VOSTRA SALVACIÓ.

3 – tres invocacions seguides del “Senyor, tingueu pietat / Crist, tingueu pietat / Senyor, tingueu pietat” (per a les quals hi ha diverses variants, algunes adaptades al temps litúrgic).

Tot seguit, el celebrant diu la conclusió: “Que Déu omnipotent s’apiadi de nosaltres, ens perdoni els pecats i ens dugui a la vida eterna”. I en les dues primeres fórmules segueixen les aclamacions “Senyor… Crist… Senyor tingueu pietat”, però sense invocacions.

La segona fórmula s’utilitza poc, però és molt bonica i profunda. Per això el Centre de Pastoral Litúrgica ens proposa utilitzar-la alguns diumenges. Aprenguem-la!

_____________________________________________________

Romeria a Montserrat. La situació especial per motiu de la pandèmia que vivim aquest any 2020 ens ha obligat a repensar la Romeria de Vilafranca a Montserrat, prevista per als dies del 16 al 19 d’octubre. Evidentment és impossible organitzar els actes habituals, que comporten trobades massives perilloses. Però també ens sabia greu suspendre del tot la Romeria. Per això des de la Comissió parroquial organitzadora hem optat per una opció intermèdia.

Tots aquells que ho desitgin poden reservar les cel·les com cada any, amb el benentès que els grups que les ocuparan seran famílies o persones molt properes sense risc de contagi. Demanem que s’abstinguin de reservar les cel·les aquells grups que no són convivents habituals, així com també evitar durant els dies de Romeria aquelles trobades grupals que puguin comportar risc de contagi. El dimecres 23 de setembre de 18 a 20h a la sala Mn. Vinyeta es farà la reserva de les cel·les. Aquest any el preu és més econòmic, ja que l’organització de la Romeria no tindrà tantes despeses com altres anys. Montserrat ens ha assegurat que per a aquells que aquest any decideixin no venir, es mantenen les reserves per a l’any que ve.

Els actes habituals, però, queden suprimits. Només farem un acte conjunt de la Romeria parroquial de Vilafranca a Montserrat: la missa dels romeus, el dissabte 17 d’octubre a les 9h del matí a la basílica. Aquest acte és només per als fidels de Vilafranca, i per tant podrem ocupar la basílica sense dificultats d’aforament. La resta d’actes són només les celebracions habituals del monestir, als quals cadascú pot participar pel seu compte: 7:30h. Laudes; 11:00h. Missa Conventual; 18:15h. Rosari; 18:45h. Vespres. Cal tenir en compte que els caps de setmana per participar a la missa conventual cal fer reserva prèvia al web del monestir: https://abadiamontserrat.cat/reserves/

Tot això tenint en compte que, en cas que la situació epidemicosanitària empitjorés, replantejaríem el manteniment d’aquesta opció. Esperem que sigui un any de transició, i que ben aviat puguem reprendre la Romeria amb normalitat. Entretant, ens encomanem a la Mare de Déu de Montserrat, fent nostre el lema de les romeries que aquest 2020 ens proposa el Santuari: “Sou feliç, Verge Maria, vós que heu acollit la Paraula que és llum per al món”. Que ella ens protegeixi, acompanyi, i deslliuri també d’aquesta pandèmia que ens afeixuga.

Primeres comunions. Hem reprès la catequesi amb els 98 infants que havien de celebrar la seva Primera Comunió els passats mesos de maig i juny i que ho faran ara: seran 4 sessions els dilluns i dimarts del mes de setembre. També el passat dia 5 vam celebrar el Baptisme dels 10 infants en edat catequètica que no l’havien rebut. Les Primeres Comunions se celebraran els dies 20 i 27 de setembre i 4 i 11 d’octubre en grups reduïts; per això aquests 4 diumenges hi haurà una missa més amb Primeres Comunions: 11h a l’església de la Mare de Déu de Montserrat, 12h i 13:15h a la basílica. També hi ha un grup el dissabte 3 i un altre el 25 d’octubre a les 12h. Demanem als fidels habituals comprensió i disponibilitat per acollir aquests infants i les seves famílies en la situació extraordinària que vivim. Per aquest motiu es retarden les inscripcions i l’inici de la catequesi del nou curs

Inscripcions GEP. Des del 15 de setembre ja estan obertes les inscripcions per al nou curs, els dimarts i divendres de 19:30h a 21h al vestíbul de Can Trabal (Pl. Jaume I, 13).

Loteria de Nadal. Estan ja a la venda participacions del número 72.492, destinades a la rehabilitació de la basílica. Es poden adquirir al preu de 5 € al despatx parroquial, a les sagristies de les esglésies i en diversos establiments.

Diumenge 20. Diumenge XXV del temps de durant l’any. Es reprèn la missa de 9h al col·legi Sant Ramon. Celebració de les Primeres Comunions: a les 11h a l’església de la Mare de Déu de Montserrat; a les 12h i a les 13:15h a Santa Maria.

Dilluns 21. Sant Mateu, apòstol i evangelista. Dilluns i dimarts, a les 17:30h, durant tot el setembre, catequesi de preparació dels infants que han de celebrar la 1ª Comunió.

Dimarts 22. A les 16h, reunió de la Junta de la casa de colònies de Penyafort.

Dimecres 23. De 18 a 20h a la sala mossèn Vinyeta, distribució de les cel·les de la Romeria (vegeu notícia).

Dijous 24. La Mare de Déu de la Mercè, patrona de l’arxidiòcesi de Barcelona i de la Província eclesiàstica.

Diumenge 27. Diumenge XXVI del temps de durant l’any. Celebració de les Primeres Comunions: a les 11h a l’església de la Mare de Déu de Montserrat; a les 12h i a les 13:15h a la basílica de Santa Maria.