3 d’octubre de 2021

100 anys del Cos de Portants del Sant Crist

El Cos de Portants de Vilafranca es va fundar ara fa 100 anys per 53 catòlics vilafranquins (entre ells, 6 preveres), sota l’impuls de Mn. Lluís Urpí i sota la direcció de Mn. Joan Badia Capdevila, rector de la parròquia de Santa Maria i degà del Penedès. Els estatuts de l’associació, aprovats el 15 de setembre de 1921, definien: L’Associació de Portants del Sant Crist dels Dolors, fundada com una secció de la Venerable Congregació dels Dolors de la Vila, tindrà com fí particular tributar la major solemnitat als cultes amb què honora la Imatge del Sant Crist, de la Capella, en els actes de la Congregació, i altres a juí de la Junta Directiva. Si bé el Cos de Portants data de 1921, es coneix que la imatge del Sant Crist ja existia, com a mínim, el 1907. La presentació pública del Cos de Portants va tenir lloc el diumenge següent a la festivitat de la Invenció de la Santa Creu (8 de maig) de 1921. El programa d’aquell dia (segons el Full Dominical) fou ben complert. A les 7h del matí, el Cos de Portants va anar en processó fins a l’estació del ferrocarril per a rebre el Cos de Portants de la parròquia de la Concepció de Barcelona. Tot seguit, es dirigiren plegats cap a la basílica de Santa Maria. Un cop arribats al temple parroquial, el degà va celebrar “Missa de comunió general” i el cant final fou l’Himne Eucarístic. A les 10h del matí es va celebrar l’Ofici Solemne cantat pel prevere Francesc Deix. A la tarda, a les 16:30h, va començar el Via Crucis pels carrers de la vila. En finalitzar, un cop arribats a Santa Maria “es cantaran les darreres estacions i durant l’adoració de les sagrades imatges, que es deixaran exposades en el presbiteri, el poble entonarà l’improperi «Qué t’he fet?»; es cantará la Salve com a comiat a la Verge del Socors i finalment l’himne «Volem a Déu»”. El Cos de Portants està vinculat des del seu naixement a la capella de la Mare de Déu dels Dolors, situada a la plaça de Jaume I, i a la romeria a Montserrat. La capella, seu de l’Associació Catòlica, és del temps del Barroc, construïda entre els anys 1699 i 1703. L’incendi provocat de la capella en la trista nit del 6 d’octubre de 1934 destruí el seu interior, malmetent la imatge del Sant Crist, encara que es va poder restaurar. Però en els primers temps de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) la imatge va desaparèixer i l’actual, còpia de l’anterior, data de 1939 i és obra de l’escultor Homs, de Barcelona.

Dr. Daniel Sancho París, historiador

XXV Trobada catalana de Portants del Sant Crist. Diumenge 3 d’octubre a Vilafranca. Els actes públics són:

10h. Viacrucis pels carrers del casc antic de la vila.

12h. Eucaristia a la basílica de Santa Maria. Els dos actes presidits pel bisbe de St. Feliu de Llobregat, Agustí Cortés. Tot seguit, concert d’orgue a càrrec de l’exescolà de Montserrat Sr. Miquel Leyva, i lliurament del record de la trobada.

Nous horaris a partir del 3 d’octubre:

– Missa els dimarts a les 20h a la M. de Déu de Montserrat

– Missa els divendres a les 10:30 a Sant Francesc

– Missa els diumenges a les 9h al col·legi Sant Ramon

– Missa els diumenges a les 20h a la Mare de Déu de Fàtima (substitueix la missa de les 20h a Santa Maria)

– Basílica oberta els matins feiners de 9 a 13h (tardes a partir de les 18:30, diumenges només matí de 11 a 13h)

Loteria del Cos de portants del Sant Crist. Participacions de la Grossa de Cap d’any al preu de 5€. Els podeu demanar als membres del Cos o a la impremta Esteve. ca.

Festa de Sant Francesc d’Assís. Dilluns 4 d’octubre. Celebrarem la missa a l’església de Sant Francesc a les 20h (aquest dia no hi ha missa funeral a Santa Maria). Repartirem el nou fulletó explicatiu de l’església. A partir d’aquest dia, reprenem les misses dels divendres a les 10:30h.

Pregària amb exposició del Santíssim. El primer dijous de cada mes després de la missa de les 20h a Santa Maria. Proper dia: dijous 7 d’octubre.

Consell pastoral parroquial. Reprenem les reunions de l’òrgan més important de la representació i participació de tots els fidels en la vida pastoral de les parròquies de Vilafranca. La primera reunió d’aquest curs serè el proper dijous 7 d’octubre a les 21h, i plantejarem els reptes del nou curs, tant a nivell parroquial com diocesà.

Diumenge 3. Diumenge XXVII del temps de durant l’any. Trobada catalana de Cossos de Portants. A partir d’avui la missa dels diumenges a les 20h se celebra a Fàtima.

Dilluns 4. Sant Francesc d’Assís. Missa a les 20h a l’església de Sant Francesc (vegeu notícia). Comença la catequesi de 1r curs de preparació de la Primera Comunió.

Dimarts 5. Témpores d’acció de gràcies i de petició. A les 19h, reunió del Grup Tercer Món – Mans Unides.

Dimecres 6. A les 20:45h a la basílica, reunió de principi de curs dels pares/mares del GEP (Grup Esplai Parroquial).

Dijous 7. Mare de Déu del Roser. Després de la missa de les 20h, pregària amb exposició del Santíssim. A les 21h, consell pastoral parroquial.

Dissabte 9. A les 18h, celebració de les Confirmacions, presidida pel bisbe Agustí.

Diumenge 10. Diumenge XXVIII del temps durant l’any.