20 de març de 2022

Quaresma sinodal

La Quaresma d’aquest any s’escau en plena etapa diocesana del Sínode 2021-2023 “Per una Església sinodal: comunió, participació i missió”. A Vilafranca vam fer ja el treball de reflexió en grups, el qual es va posar en comú a l’Assemblea parroquial del passat 20 de març que, per cert, va ser un moment fort d’experiència sinodal a nivell local. Les conclusions d’aquest treball, que publicarem properament en aquest full, seran recollides pel consell pastoral per orientar el seu treball en els propers mesos. El següent pas serà el proper dimecres, amb la reunió del consell pastoral arxiprestal en què es posaran en comú les aportacions de les diferents parròquies o grups de parròquies del nostre Arxiprestat que també han contestat les preguntes del sínode. El resum dels 9 arxiprestats seran entregats al bisbat per elaborar les conclusions que s’enviaran per a les fases continental i universal del sínode. La Trobada Pasqual de la nostra Vicaria, que reprenem aquest any després del parèntesi de dos anys per la pandèmia i que aquest any serà al nostre arxiprestat (15 de maig a la tarda) al castell de Penyafort de Santa Margarida i els Monjos), serà un altre moment de vivència sinodal que no podem desaprofitar.

Qüestionari per a la reflexió i l’examen de consciència en aquesta Quaresma 2022 a partir de les preguntes del Sínode “Per una Església sinodal: participació, comunió i missió” (Elaborat per l’Arxiprestat del Garraf)

• Sobre la comunió:
  1. ¿Em despreocupo o critico grups o altres realitats de la parròquia de les quals no formo part?
  2. ¿No poso interès en la vida de les altres parròquies de l’arxiprestat?
  3. ¿Em falta consciència de pertànyer a la diòcesi de Sant Feliu de Llobregat?
  4. ¿Critico l’Església universal com si jo no en formés part?
  • Sobre la participació:
  1. ¿Evito implicar-me quan se’m demana col·laboració a la parròquia?
  2. ¿Em deixo portar per la mandra a l’hora d’ajudar a la vida de la comunitat cristiana?
  3. ¿M’agrada imposar les meves idees quan participo en grup?
  4. ¿Em costa acceptar les crítiques dels altres encara que tinguin raó?
  • Sobre la missió:
  1. ¿Evito parlar de la meva fe amb persones no creients?
  2. ¿Deixo de banda els valors de l’evangeli en les meves opinions sobre el món?
  3. ¿He claudicat de transmetre la fe al meu entorn familiar?
  4. ¿Em costa implicar-me en accions socials de voluntariat?
  • Sobre la sinodalitat:
  1. ¿Tinc dificultats per fer camí cristià amb persones que pensen diferent a mi?
  2. ¿Desconfio d’aquest temps sinodal com una oportunitat per millorar l’Església?
  3. ¿No participo de les propostes parroquials, arxiprestals i diocesanes del Sínode?
  4. ¿Prefereixo anar a la meva, més que fer l’esforç de caminar en grup?
  • Sobre l’Església:
  1. ¿Em falta misericòrdia amb les fragilitats o incoherències de l’Església?
  2. ¿Utilitzo l’Església per al meu interès sacramental o espiritual i oblido que formo part d’una comunitat eclesial?
  3. ¿Em costa participar activament sense distraccions de les celebracions dominicals?
  4. ¿Desconfio de l’eficàcia del sagrament del perdó?

Meditació de Quaresma

Diumenge 3 d’abril de 18h a 19h, basílica de Sta. Maria

– En una primera estona se’ns oferiran unes pistes per a la nostra reflexió i pregària personal. Aquest any, sobre la figura de Sant Josep.

– I una segona estona d’oració comunitària amb el Santíssim exposat, amb cants, els salms de Vespres, silenci d’adoració, pregàries espontànies…

– Després del recés, hi haurà la possibilitat de rebre el sagrament del perdó.

Aquest dia no hi ha Viacrucis. Obert a tothom.

Diumenge 20. Diumenge III de Quaresma. Dia del Seminari: pregària i col·lecta a totes les misses. Excursió familiar (trobada missa 11h Espirall). A les 18h, Viacrucis a la capella de la Mare de Déu de Fàtima (amb la imatge del Sant Crist de Vilafranca).

Dimecres 23. A les 20:30h, consell pastoral arxiprestal.

Divendres 25. L’Anunciació del Senyor. A les 20:30h a la cripta de Sta. Maria, PREGÀRIA PER LA PAU.

Diumenge 27. Diumenge IV de Quaresma. A les 18h, Viacrucis a l’església de Montserrat (amb el Sant Crist de Vilafranca).