17 d’abril de 2022

Ha mort el bisbe de Girona, Mons. Francesc Pardo

El passat 31 de març va morir a Girona monsenyor Francesc Pardo i Artigas, bisbe de Girona, víctima d’una malaltia a l’estómac. El bisbe Francesc havia complert 75 anys i havia presentat la renúncia per motiu d’edat, però encara no havia estat nomenat el seu successor. Francesc Pardo va néixer l’any 1946 a Torrelles de Foix (d’on va ser nomenat fill predilecte l’any 2017), va ser ordenat prevere a la basílica de Santa Maria de Vilafranca l’any 1973, va ser vicari de les parròquies de Vilafranca fins el 1980, i després rector de Sant Sadurní d’Anoia, Sant Esteve de Granollers i finalment bisbe de Girona des del 2008. Havia tingut també altres responsabilitats com arxiprest, vicari episcopal, membre de comissions episcopals, director del Centre d’Estudis Pastorals, de Catalonia Sacra…; també va participar activament en el Concili Provincial Tarraconense. El bisbe Pardo ha estat lloat pel seu treball pastoral i pel seu tarannà senzill, planer, obert, acollidor i dialogant, a l’estil del Concili Vaticà II i del papa Francesc. La missa exequial es va celebrar a la catedral de Girona el dilluns 4 d’abril. A Vilafranca celebrarem una missa funeral el dijous 28 d’abril a les 20h a la basílica de Santa Maria. Descansi en pau.

Oferim avui (i la setmana que ve) el resum a les preguntes del Sínode fruit de la reflexió dels grups i de l’Assemblea parroquial del passat 20 de febrer.

1- ¿Vivim a la nostra parròquia el fet de caminar junts?

Considerem que hi ha bona harmonia a la comunitat, normalment tothom pot trobar el seu espai.

¿Quins fets o quines realitats existents ens ajuden a sentir que caminem junts?

Els que estem en els diferents grups de la parròquia sentim més el fet de caminar junts. Fem comunitat dins l’Església, caminem en el mateix sentit de fe i ens ajuda a aprofundir en l’espiritualitat. Es constata que dins dels grups es viu compromís i responsabilitat. Formar part d’un grup de treball concret dona més sentit de comunitat.

Participar a les campanyes, celebracions, pregàries, conferències i les diferents convocatòries que proposa la parròquia ens ajuden a caminar junts.

A la parròquia, molts laics participen corresponsablement de les tasques pastorals juntament amb els mossens i entre tots fem més pinya.

¿Quins fets o quines realitats impedeixen o dificulten que puguem caminar junts?

Observem que quan parlem de relació entre els diferents grups, costa més veure que fem camí junts. L’individualisme, la manca de compromís i el desconeixement dels altres grups en ho impedeixen.

En aquest caminar junts, hi ha una part de la comunitat que assisteix a l’Eucaristia, però no participa en les activitats de la nostra parròquia. Des de fora costa descobrir que hi ha comunitat entre nosaltres.

Es troba també certa dificultat en algunes litúrgies poc entenedores amb les quals costa de connectar.

Pel que fa referència a l’Església en general, hi ha una percepció massa jeràrquica. El fet que la responsabilitat i el poder de decisió no siguin compartits amb la dona és una dificultat per a caminar junts, tot i que això no passa tant a les nostres parròquies. També la secularització, els escàndols per abusos sexuals i les campanyes contra l’Església condicionen la vida cristiana de la comunitat.

INFORMACIONS DE LA COMUNIT

Resultat col·lecta Seminari. En la col·lecta realitzada els dies 19 i 20 de març, es van recollir 1.485,94 € per ajudar a la formació dels seminaristes del nostre bisbat que estudien al Seminari de Barcelona.

Mn. Josep Maideu. Recordem que l’any 2021 es va celebrar el centenari de la mort (Ripoll 1893 – Vilafranca 1971) d’aquest prevere i destacat músic de casa nostra. El vam recordar el 7 de gener, durant la missa en honor a Sant Raimon de Penyafort, i el tornarem a recordar la vigília de Sant Jordi, divendres 22 d’abril. A les 20h a l’auditori del Vinseum, conferència d’Emili Ros-Fàbregas sobre Mn. Maideu. S’obsequiarà els assistents amb una edició dels goigs de sant Jordi musicats per Mn. Maideu. A continuació, a la plaça Jaume I, la cobla Catània estrenarà les sardanes “Sanillés” i “Ripoll” escrites per Mn. Maideu.

Festa de la Mare de Déu de Montserrat. El dimecres 27 d’abril celebrarem les misses: a les 8:15h a la Santíssima Trinitat, a les 12h a Santa Maria i a les 20h a l’església de la Mare de Déu de Montserrat.

CALENDARI I AGENDA

Diumenge 17. Diumenge de Pasqua.

Dilluns 18. Dilluns de Pasqua. Aplec de Foix, missa al santuari a les 12h. No hi ha missa al matí a la Trinitat. Misses a les 8:15h al monestir i a les 20h a Santa Maria.

Del dimarts 19 al diumenge 24. Octava de Pasqua.

Dimarts 19. Avui no hi ha catequesi.

Dimecres 20. Reprenem la pregària del rosari cada dimecres a les 19:30h a la basílica de Santa Maria.

Divendres 22. Misses en horaris habituals. A les 10:30h a Sant Francesc, missa de la vigília de Sant Jordi. A les 20h a l’auditori del Vinseum, conferència dedicada a Mn. Josep Maideu. Tot seguit, ballada de sardanes (vegeu notícia).

Dissabte 23. Sant Jordi, màrtir, patró de Catalunya.

Diumenge 24. Diumenge de II de Pasqua o de la Divina Misericòrdia. Celebració d’aquesta devoció especialment a la parròquia de la Santíssima Trinitat.