8 octubre de 2023

Romeria a Montserrat: “Estel dels pelegrins”

Un any més pugem a Montserrat. Aquest any la nostra Romeria, que arriba ja enguany a l’edició 97, coincideix amb la primera part de l’assemblea general del Sínode, que amb el lema Per una Església sinodal: comunió, participació i missió, se celebra a Roma del 4 al 29 d’octubre. Volem estar en comunió amb aquest gran esdeveniment de l’Església que ha convocat el papa Francesc, que hem treballat també a les nostres parròquies i que esperem que doni molt de fruit pastoral a tota l’Església. Nosaltres també volem “fer camí junts” com a comunitat cristiana, i demanem a la Mare de Déu que ens hi ajudi en aquest començament de curs, amb tots els projectes i reptes del nou curs pastoral que estem començant. El lema que Montserrat ens proposa per a les romeries d’aquest any 2023 és Estel dels pelegrins. Aquesta frase ens recorda el Virolai, ja que en la tornada ens adrecem a la Mare de Déu anomenant-la “de Montserrat estel”. En aquesta línia el pare abat ens diu: “Santa Maria de Montserrat és estel dels pelegrins perquè aquesta muntanya i aquest santuari és meta de pelegrinatge. Per això les romeries, els devots i tots els qui pelegrinen a Montserrat volen reproduir intensament, en poc temps, l’experiència de la vida i de la fe amb Jesucrist. Dir-li a Maria estel dels pelegrins és reconèixer-li el paper de guia de les nostres vides”.

ACTES DE LA ROMERIA (resum)

Divendres 13 d’octubre: A les 18:45h, a la basílica, Vespres. A les 19:30h, al cambril, Celebració del sagrament del Perdó.

Dissabte 14 d’octubre: A les 7:30h, a la basílica, Laudes. A les 9h, a la basílica, Missa dels romeus. A les 10:30h, a la plaça de l’abat Oliba, Excursió per a tothom.

A les 16:15h, a la plaça de l’abat Oliba, Pregària del Viacrucis. A les 17:30h, a l’atri de la basílica, Rebuda de la romeria. A les 18h, a les places, Activitat lúdica per a infants i joves. A les 19h, Xocolatada. A les 18:45h, a la basílica, Vespres.

A les 22h, a la basílica, Vetlla de Santa Maria, amb la participació d’un ball de la Festa Major.

Diumenge 15 d’octubre: A les 7:30h, a la basílica, Laudes. A les 11h, a la basílica, (aforament limitat, entrada amb cita prèvia reservada) Missa conventual. Text introductori i ofrena en nom de la Romeria. Salve i Virolai a càrrec de l’Escolania de Montserrat. Salutació del pare abat, a la mateixa basílica. A les 12:30h, a la plaça Santa Maria, Actuació dels Castellers i dels Falcons de Vilafranca. A les 14:30h, al restaurant de la plaça dels Apòstols, Dinar de germanor. A les 18:45h. a la basílica, Vespres.

Dilluns 16 d’octubre: A les 7:30h, a la basílica, Laudes. A les 9:15h, al camí dels Degotalls, Pregària del Rosari. A les 11h. a la basílica, Missa conventual. A les 13h. a la basílica, Salve i Virolai. Tot seguit, a la basílica, Comiat de la Romeria.

Loteria de Nadal. Estan ja a la venda participacions del número 63.966, promogudes per la comissió Santa Maria 2020 i destinades a la rehabilitació de la basílica. Es poden adquirir al preu de 5 € al despatx parroquial, a les sagristies de les esglésies i en diversos establiments.

Nou arxiprest. Aquest mes de setembre s’han fet les votacions, tant al Consell Pastoral Arxiprestal com a l’equip de preveres i diaques de l’arxiprestat, per escollir el nou Arxiprest de l’arxiprestat de Vilafranca. El bisbe Agustí ha confirmat el nomenament de Mn. Joan Ramon Bullit, rector de les parròquies d’Ordal, Sant Pau d’Ordal, Cantallops, Puigdàlber i El Pla. Substitueix Mn. Xavier Aymerich, que ho ha estat durant els últims 4 anys i continua com a Vicari episcopal de la Vicaria Penedès-Anoia-Garraf.

Concert a la basílica. Amb motiu dels 10 anys de la Fundació Pinnae. Divendres 27 d’octubre a les 20:30h. Simfonia nº 7 de Beethoven, a càrrec de l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat. En benefici de la rehabilitació de Can Trabal, seu del GEP. Entrades a Pinnae i per internet.

Caminem junts en la diversitat. El diumenge 22 d’octubre es farà a Vilafranca una gran trobada de catòlics de diferents orígens que viuen a la ciutat de Barcelona, organitzada pel Secretariat de Pastoral dels Migrants de l’arquebisbat de Barcelona. Tindran diversos actes, visites, etc. i participaran a la missa de les 12h a la basílica de Santa Maria. A la sortida, actuació dels Falcons al Palau Baltà. Dinaran al col·legi Sant Ramon. Sigueu molt benvinguts!

Diumenge 8. Diumenge XXVII de durant l’any. A Sant Quintí de Mediona, trobada catalana de portants del Sant Crist. A les 17:30h, trobada de joves. A les 18:30h, concert d’orgue: Homenatge a Josep Soler, a càrrec de Montserrat Torrent i Agustí Bruach.

Dilluns 9. A les 18:30h, primera sessió del curs Invitació a la Bíblia: Les matriarques, figures romàntiques o fundadores del poble?, per M. Luisa Melero.

Dimarts 10. A les 18:30h, primera trobada del curs del grup d’estudi d’evangeli. Obert a tothom.

Dimecres 11. A les 19:30h, pregària del rosari.

Dijous 12. Mare de Déu del Pilar. Misses com els dies feiners. A les 10:30h, missa a l’església de la Mare de Déu del Pilar del Molí d’en Rovira.

Divendres 13 al dilluns 16. Romeria a Montserrat.

Diumenge 15. Diumenge XXVIII de durant l’any.