4 de febrer de 2024

Una nova etapa de les obres de rehabilitació de la basílica

Fa poques setmanes es va fer pública la notícia de la possibilitat de continuar les obres de restauració de la basílica de Santa Maria, en una tercera fase que correspon a la façana nord, i que inclou també l’exterior de la capella de Sant Josep, la sagristia, la sagristia dels escolans, i continua amb tot l’absis fins al campanar. Els treballs, que començaran en pocs mesos, tindran una durada de 12 mesos i serà possible gràcies a una aportació de la Diputació de Barcelona de 934.000 €, que cobrirà pràcticament la totalitat del pressupost, en dues aportacions els anys 2024 i 2025. Igual com en la façana sud, les obres inclouen tasques de neteja, de consolidació de la pedra, s’eliminaran aquells elements que no són propis de l’edifici com ara estructures de ferro i s’adequarà el sistema de desguàs d’aigua; també es farà una neteja exterior i es col·locaran proteccions als vitralls. Recordem que la basílica és un Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), i que el projecte de rehabilitació respon al Pla director que es va elaborar l’any 2014. Fins ara s’han portat a terme les dues primeres etapes (façana sud i coberta), i restaran encara les etapes quarta i cinquena (façana principal i interior). Donem-ne gràcies a Déu.

Mare de Déu de Lourdes. Aquest any el dia 11 de febrer cau en diumenge. Celebrarem la seva festa a la missa de les 12h a la basílica, amb els membres de l’Hospitalitat.

Campanya contra la fam. L’EFECTE ÉSSER HUMÀ, l’única espècie capaç de canviar el planeta.

Amb aquest lema Mans Unides aquest any vol cridar l’atenció  sobre el missatge del Papa per a la cura de la “casa comuna” de l’exhortació apostòlica Laudate Deum: cal insistir en assenyalar les causes polítiques, econòmiques i socials del decliu ecològic que patim i potenciar l’emergència d’aturar aquestes causes. L’amenaça del canvi climàtic no ens afecta per igual; les desigualtats econòmiques i polítiques, tampoc. Mentre una part de la humanitat té moltPer tal de conscienciar i recollir donatius,s possibilitats de fer front a les adversitats climàtiques, hi ha milions de persones que són molt vulnerables. Elles són les menys responsables d’aquest canvi i les més afectades. Aquest procés cal iniciar-lo des dels països del Nord, a través de la conscienciació social, l’educació ambiental i la justícia social, el respecte als Drets humans, el reforçament de les institucions de cooperació…

Mans Unides promou l’elaboració, gestió i finançament de projectes concrets a països dels cinc continents. La delegació de Mans Unides del nostre bisbat de Sant Feliu de Llobregat s’uneix enguany al finançament de dos projectes, un social i l’altre d’educació. El projecte social va adreçat a Colòmbia, a Manaure, de la Guajira amazònica, per a 20 comunitats indígenes de Wayúu. FUCAI és una ONG local que treballa amb Mans Unides. Es realitzaran  tasques per al desenvolupament de les capacitats locals, reforç a les necessitats alimentàries a infants i enfortiment de la producció agropecuària i tèxtil. Se’n beneficiaran 2.417 persones.

El segon projecte, d’educació, va destinat a Koumogo, al Txad. Des del 2019 la DIDEC (Direcció diocesana d’ensenyament) de Sarh atén el centre Saint Jean Baptiste. Els cal ampliar 4 aules amb equipaments pedagògics i 2 blocs de latrines en un terreny que cedeixen les autoritats locals. Els beneficiaris seran 200 alumnes.

Per tal de conscienciar i recollir donatius, el Grup Tercer Món – Mans Unides de les parròquies de Vilafranca realitzarà els dies 10 i 11 de febrer la col·lecta solidària de la Campanya contra la Fam com cada any. Comptem amb la generositat i solidaritat de molts penedesencs per a tirar endavant aquests projectes.

PROGRAMA SANT JOCUND 2024

Dimarts, 6 de febrer. A les 19h, a la sala parroquial Mn. Joan Vinyeta, conferència: Sant Francesc de Borja, una vocació immortal, a càrrec de Francesc Perea, historiador.

Dijous, 8 de febrer. A les 19h, a la sala parroquial, conferència: Carlo Acutis. Viure en clau d’eternitat, a càrrec de Mn. Xavier Artigas, diaca.

Divendres, 9 de febrer. A les 19:30h, a la capella de Santíssim de la basílica parroquial de Santa Maria, pregària de Vespres.

A les 20h, a la basílica de Santa Maria, Missa Solemne de sant Jocund. Es farà una col·lecta destinada a la fundació pontifícia Ajuda a l’Església Necessitada (ACN) que recolza l’acció de l’Església catòlica a les comunitats més necessitades, discriminades i perseguides del món.

Diumenge, 11 de febrer. A les 18:30h, a la basílica, Concert de sant Jocund, a càrrec de Joan Cabó, organista de la basílica parroquial de Santa Maria del Mar de Barcelona.

Diumenge 4. Diumenge V del temps de durant l’any.

Dilluns 5. Santa Àgata, verge i màrtir.

Dimarts 6. Sant Pau Miki i màrtirs del Japó. A les 19h, conferència sobre sant Francesc de Borja (vegeu notícia).

Dimecres 7. A les 18h, reunió dels voluntaris de la cripta. A les 19:30h, pregària del rosari (cada dimecres).

Dijous 8. A les 19h, conferència sobre el beat Carlo Acutis (vegeu notícia).

Divendres 9. Sant Jocund màrtir, copatró de Vilafranca. Missa solemne a les 20h (vegeu notícia).

Dissabte 10. Santa Escolàstica, verge. Recés al monestir de la Mare de Déu del Carme, a partir de les 10:30h.

Diumenge 11. Diumenge VI del temps de durant l’any. La Mare de Déu de Lourdes (missa a les 12h). Campanya contra la fam en el món, de Mans Unides (col·lecta a totes les misses). A les 18:30h, concert d’orgue (vegeu notícia).